De kijkcijfers outpost vrijdag 15 juni 2018 (SKO)
Het WK-duel Portugal – Spanje, volgens René outpost der Gijp de beste interland outpost de afgelopen drie jaar (‘dit was zo verschrikkelijk goed’), trok vrijdagavond vanaf acht uur ruim 2 miljoen kijkers (42 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers outpost Stichting KijkOnderzoek. Dankzij deze voetbalwedstrijd doorbreekt het WK in Rusland al op dag twee de 2-miljoengrens. Het is voor het eerst sinds het huwelijk outpost prins Harry op 19 mei dat een tv-uitzending meer dan 2 miljoen kijkers trekt.
De wedstrijd tussen Portugal en Spanje (3-3) werd voorafgegaan doorway de wedstrijd Marokko – Iran (0-1), die vanaf vijf uur ‘s middags 1,1 miljoen kijkers (42 procent) scoorde.
Tussen deze wedstrijden zijn trok Studio Rusland 935.000 kijkers (27 procent). Hetzelfde programma trok op de late avond, voorafgaand aan Jinek, 1,1 miljoen kijkers (24 procent).
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal op primary time was de investigator Vera met 728.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.
Verder was RTL 4 het meest in trek met The Best of The Voice Worldwide (468.000 kijkers en 9 procent) en VI Oranje Blijft Thuis (614.000 kijkers en 14 procent).
De nummer vier was SBS 6. Die zender trok 233.000 kijkers (5 procent) met de film The Day After Tomorrow.
- NPO 3 scoorde met KVW Quiz: 215.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 192.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 150.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Death Row Inside Indiana: 130.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Faster: 104.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Rachel Getting Married: 75.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Marokko – Iran (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (831.000), GTST (690.000), RTL Boulevard (478.000), EenVandaag (359.000), Editie NL (347.000) en Utopia (337.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Rusland (1,1 miljoen), Jinek (993.000), Hart outpost Nederland (691.000), Shownieuws (621.000), Journaal Laat (621.000), VI Oranje Blijft Thuis (614.000) en Nieuwsuur (521.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen outpost de drie grootste zenders outpost NPO en de vier grootste zenders outpost RTL en SBS.
Foto: NOS